Amióta 2010 óta engedélyezték a többtestű hajók, vagyis a katamaránok versengését a Kékszalagon, évről, évre elképesztő izgalmakat hoz a viadal. Európa legrégibb és leghosszabb tókerülő vitorlás eseményén egyre több rohanógép próbálja ki magát és száll harcba a győzelemért. Az idei évben sem volt ez másként, a szakértők úgy fogalmaztak, legalább tíz egység is hasonló esélyekkel indul az aranyért.
A 2020-as seregszemlén végül az RSM2 hódította el a győztesnek járó trófeát, Vándor Róbert vezetésével.
– Ez a siker igazi csapatmunka volt. Együtt terveztük meg a hajónkat, vittük véghez a fejlesztéseket, majd együtt dolgoztuk ki a taktikát, amihez mindvégig ragaszkodtunk, még akkor is, amikor vészesen megközelítettek minket a riválisok – mesélte a veszprémi származású, de már Balatonfűzfőn élő Vándor Róbert.
A kormányos elmondta, három évvel ezelőtt vásárolta meg a hajót Kalocsai Zsolt tulajdonos. Pontosabban a hajótestet, amit a saját elképzeléseik szerint alakítottak ki, szereltek fel. A 45 lábas katamarán a második legnagyobb volt a mezőnyben, csak a kétárbócos, magyar fejlesztésű Opel Fifty-fifty volt nagyobb nála, 50 lábbal.
– Három éves munkánk gyümölcse érett be. Már tavaly is jó volt a sebességünk, ám akkor még nem értük el a célunk. Az idén viszont minden a terveink szerint alakult – hangsúlyozta a 17:52 óra alatt célba érő csapat kormányosa.
Vándor Róberték a kenesei bójánál még második helyen álltak, aztán fokozatosan átvették a vezetést. A siófoki pályajeleknél pedig már az élen álltak. Ezt követően sikerült felgyorsulniuk és 45 perces előnyre szert tenni, amely Keszthelyhez érve elfogyott. Innen ádáz küzdelem indult, mintha új verseny kezdődött volna el.
– Keszthely után valóban többször feljöttek ránk. Sokáig Litkey Farkassal vetélkedtünk. A tizenháromszoros Kékszalag győztes riválisunkat tekintettük a legnagyobb ellenfélnek, őt igazi profi, aki már nagyon korán felismerte, milyen értékkel bír a magyar tókerülő megnyerése és ezután erre specializálódott. Farkasék terve az idén azonban nem jött be, tőlünk délebbre próbáltak szelet találni, ám nagyon lelassultak és végül kiszálltak a dobogóért vívott csatából – magyarázta a kormányos.
Kiderült még, visszafele, a tihanyi szoroshoz érve az RSM2 fedélzetén is úgy tűnt, soha nem érkezik meg a frissülés. Az éllovas és üldözői, egymás közelében, nagyjából két órát ücsörögtek a teljes szélcsendben a Tihanyi-félsziget alatt.
– Igen lassan peregtek a percek, mindegyik örökkévalóságnak tűnt. Szerencsére azonban megérkezett a várva várt frissülés és újra tetemes előnyt tettünk a mezőny és a hajónk közé – hangsúlyozta Vándor Róbert.
Az RSM2 végül 45 perces különbséggel utasította maga mögé mindenkit.
– Nagyon boldogok vagyunk, de most már ránk fér a pihenés. Úgy érezzük, végre felkerült a pont az i-re, és lepakoltuk a terhet magunkról, mert teljesítettük a célunkat, a Kékszalag-győzelmet – nyilatkozta.
A győztes csapat tagjai: Vándor Róbert, Kalocsai Zsolt, Margitics Botond, Fekete András, Lange Péter, Bali István.
Fotó: RSM2/Novák Mária