Balaton Televízió – A balatoni élmény portál!

2025. szeptember 5., péntek

Nincs elég áram a kikötőkben a sok elektromos hajónak

Csaknem duplájára nőtt az idei szezonban az elektromos hajók száma az alsóörsi kikötőben, és mindez nagy valószínűséggel a Balaton teljes területére érvényes. A növekedés várhatóan folytatódik, ezért nagy kérdés, hogy a kikötők villamos hálózata ezt meddig bírja. A kikötőket és ezzel lineárisan az elektromos hálózatokat ugyanis anno nem ekkora hajókra és villamosenergia igényre tervezték.  

Az idei szezonban az alsóörsi kikötőben már a hajók 10-15 %-a elektromos hajtású. A kikötő vezetője Hagemann László nautikai szakértő, azt mondja: elméletileg mindegyik BAHART kikötőben van olyan áramvételezési lehetőség, amely biztosan elegendő egy középkategóriás, egymotoros 8-9 méter körüli elektromos hajónak, de a cég tíz kiemelt kikötőjében a nagyobbakat is tudják fogadni. A tavon nem ez az általános, szép számmal vannak olyan kikötők is, ahol egyáltalán nincs csatlakozási lehetőség a parton, vagy csak nem szabványos csatlakozással, minimális teljesítménnyel lehet csak terhelni az elektromos hálózatot. A technika fejlődésével, a nagyobb hajók és az egyre korszerűbb gyorstöltők elterjedésével szükség van a nagyobb elektromos teljesítményre.

A Greenline 40 lábas, csaknem 50 m2 alapterületű exklusive „úszó nyaralója”. Fotó: https://www.facebook.com/

– „Aki emlékszik rá, az tudja, hogy körülbelül 15-20 évvel ezelőtt minden az elektromos csónakokkal kezdődött. Pontosan 1996-ban a HÓD 21E kishajóval, ami a korábban svájci piacra gyártott, magyar találmány, a Puli villanyautó elektromos alkatrészeiből épült, de nem hozott a Balatonon átütő sikert. A technológia robbanásszerű fejlődésének köszönhetően azonban ma már ezek a vízijárművek is egyre nagyobbak, és már nem ritkaság a 30 láb feletti elektromos hajó sem, amit általában két nagyteljesítményű motor hajt. Ezeknek a hajóknak igen nagy a villamosenergia igénye, általában full komfortosak, konyhával, fűtő és hűtő (klíma) berendezéssel is felszereltek, így alkalmasak több személy napokig tartó teljes kiszolgálására. Olyanok, mint egy jól felszerelt úszó nyaraló. A Balatonnál, ahol többnyire 30-50 percenként egy-egy megfelelő infrastruktúrával és szolgáltatásokkal rendelkező kikötőben egy középkategóriás hajóval már könnyedén ki lehet kötni, ez túlméretezettnek tűnhet.”

Velence 25, a teljesen magyar fejlesztésű „villamoshajó” 2004-ben a Balatonon. A terveket Simongáti Győző BME, a hajótestet a Schäfer Yacht Tamási, míg a teljes elektronikát a kisbéri Intermotor készítette. A Velence projekt managere Csőregh Zoltán. Fotó: https://www.facebook.com/velence25

 

Ha az elmúlt 2-3 év tendenciája folytatódik, és az elektromos hajók népszerűsége töretlen marad, továbbra is ugrásszerűen nő a kereslet, nagy kérdés, hogy a jelenlegi kikötői infrastruktúra ezt hogyan tudja majd kiszolgálni, vagyis a kikötők kapacitása meddig bírja el a minden tekintetben fokozott igénybevételt. A jelenlegi közel 140 balatoni kikötőnek, nautikai szempontból fele-kétharmada képes lenne fogadni a 25 láb körüli elektromos hajót, de a tó körül csupán kb. 30-40 kikötőben van valamiféle csatlakozási, áramvételezési lehetőség, és a tó körül üzemelő kikötők csupán 15-20 %-a alkalmas egy nagyobb elektromos hajót kiszolgálni. A tavon közlekedő elektromos hajók között a hazai és a külföldi gyártásúak egyaránt megtalálhatók. A magyar innovatív, 2004-ben már teljesen hazai tervezéssel, fejlesztéssel, kivitelezéssel sorozatgyártásra készen állt az első igazi „villamos yacht”, a Velence25.

Hagemann László arra is felhívja a figyelmet, hogy a kikötőfejlesztések mellett a nagyon is közeli jövő kihívása az elektromos hajók telepeinek az idő múlásával járó kapacitáscsökkenése, az akkumulátorok élettartama, az elhasználódott akkumulátorok kezelése. A jelenlegi általános, nagyjából 3-8 év élettartam ugyanis zsákutca lehet, mivel egy nagyobb hajónál a telepek részleges cseréje is több millió forintba kerülhet. 

Miközben az elektromos hajók népszerűsége egyre növekszik, az igen nagy sebességű és hangos elektromos jet használata még a szakmát is megosztja. Az elektromos jet ellen több alkalommal is kifejezték nemtetszésüket a tóparti települések és az önkormányzatokat összefogó érdekképviselet, a Balatoni Szövetség is.  

Szauder Rita

Oszd meg ismerőseiddel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Neked ajánljuk még!

Szólj hozzá!

300x250

Kövess minket Facebookon!

300x250

Kiemelt videó

300x250