A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE közösségi oldalukon arról számoltak be, hogy Tihany közelében a eleti medencében speciális, levegővel működő emelőballonokkal, professzionális technikával és a szakertők segítségével sikerült a hajót felállítani és kivontatni a balatonfüredi kikötőbe.
Fotó: Szűcs Ábel
A múlt hét hétfői erős szélben történt a baj, túl nagyok voltak a vitorlafelületek és nem eszközöltek megfelelő reffelést. A VMSZ felhívja a figyelmet, hogy ezért fontos, hogy megfelelő méretű és működésű tőkesúly legyen a hajón, mert akkor minden probléma nélkül visszaáll a vitorlás és az esetek többségében lehet is továbbhaladni.
Gyakran előfordul, hogy a skipper nem veszi komolyan a viharjelzést, sőt nem néz fel az égre sem, magyarán nem készíti fel a hajót az erősebb szélre és nem tájékoztatja az utasait sem. A vízimentők azt javasolják, hogy még a kemény idő betörése előtt készüljenek fel.
– A várható szél erősségéről, irányáról és arról is, hogy lesz-e ezzel együtt járó csapadék. Fontos azt is végiggondolni, hogy tartjuk-e magunkat az eredeti úti célhoz, vagy a biztonság érdekében módosítjuk azt. Készítsük elő a mentőmellényeket és vegyük fel azokat még időben. Akik a hajó belsejében tartózkodnak, azokon viszont ne legyen mentőmellény, mert egy erősebb vízbetörés esetén nem tudnak kimenekülni. Ők a bejáratnál, illetve annak külső helyén vegyék fel a mentőmellényt. A hajó vezetője ossza ki a feladatokat és szükség esetén csökkentse a vitorlafelületet. Az sem szégyen, ha a motort elindítjuk és alapjáraton üzemben tartjuk. Sokan esnek abba a hibába is, hogy a hajótesten lévő ablakokat, nyílásokat nem zárják be kellő időben és egy megfektetés esetén azonnal beömlik a víz. Ez akár végzetes hiba is lehet – írja a VMSZ a facebookján.