Az elmúlt néhány évben megszaporodtak a személyes adatokra, jelszavakra vadászó adathalász-támadások. A leggyakoribb jelenség, hogy ismert, közbizalmat élvező nagyvállalatok, szolgáltatók nevében, azok logóját, arculati elemeit felhasználva küldenek ismeretlenek kéretlen üzeneteket vagy telefonálnak. Az ORFK főkapitányi biztosa azt mondta: az elektronikus térben történő csalások mellett továbbra is létező módszer, amikor a bűnözők személyesen keresik fel a kiszemelt, gyakran idős áldozatukat.
Az ORFK a sorozat-bűncselekmények elkövetőinek minél hatékonyabb felderítése érdekében hozta létre az országos bűnügyi koordinációs tevékenységet. Ennek keretében az ország egész területén folytatott nyomozások adatait vetik össze. 2019-ben 73, az ország több megyéjét érintő sorozatban folyt összehangolt nyomozás, aminek eredményeként a rendőrök 1314 bűncselekményt bizonyítottak, és 224 személyt fogtak el. A 73-ból öt bűncselekmény-sorozatban hivatkoztak a tettesek különböző szolgáltatókra, míg 14 sorozatban kifejezetten telefonon, vagy interneten keresztül követték el a csalásokat.
Az elmúlt egy évben az adathalászat volt az egyik leggyakoribb és leginkább növekvő tendenciát mutató online támadástípus Magyarországon (23 %-a támadásoknak). A csalók jellemzően egy-egy kiemelt időszakhoz kapcsolódóan folytattak és folytatnak ilyen jellegű kampányokat, amelyek során leginkább szenzitív adatok és a pénz megszerzése a fő cél. Ezt a kiberbűnözői módszert leggyakrabban valamely jól bejáratott márka, vagy sok esetben állami cég, közműszolgáltató, pénzügyi szolgáltató nevében, azok arculati elemeit felhasználva, lemásolva alkalmazzák. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet minden esetben a prevencióra hívja fel a figyelmet.
A Nemzeti Kibervédelmi Intézet rendszeresen készít tudatosító anyagokat és publikál nemzetközi IT biztonsági híreket, amelyeket minden esetben közzétesz online felületein, így azok megtekinthetők az Intézet honlapján és közösségi felületein.
Gyakori a Magyar Posta nevében érkező adathalász-üzenet. A társaság ezért a figyelmeztetésre és a megelőzésre helyezi a hangsúlyt – emelte ki a vállalat szóvivője. Panulin Ildikó elmondta: „a Posta nevében általában nyereményjátékot ígérnek, vagy csomag érkezését jelzik. Ezekben az esetekben az azonnali figyelmeztetést, a folyamatos edukációt, illetve az érzékenyítést tartjuk célravezetőnek, és örömmel tapasztaljuk, hogy ügyfeleink egyre tudatosabbak, éberebbek, és felismerik a gyanúra okot adó jellemzőket, az adathalászatot vagy egyéb csalási kísérletet.”
A Posta a rendőrséggel közösen egy, az adathalász-üzenetek felismerésében segítő infografikát készített, amely hamarosan országszerte több postán is látható lesz, illetve a saját internetes felületeiken is közzéteszik.
A szolgáltatók nevében elkövetett csalások másik, hagyományos formája, amikor személyesen jelennek meg csalók az ügyfeleknél, és a szolgáltató nevében próbálnak pénzt szerezni.
Kreitner Krisztina, a Magyar Víziközmű Szövetség szóvivője elmondta, hogy a szolgáltatók munkatársai mindig jól beazonosíthatók, céges logóval ellátott munkaruhát viselnek, valamint a gépjárműveken is jól látható az adott szolgáltató logója és neve. A munkatársak rendelkeznek céges igazolvánnyal, és amennyiben soron kívüli ellenőrzésre érkeznek, akkor is van náluk céges nyomtatvány, jegyzőkönyv. A szóvivő kiemelte: a vízművesek nem házalnak. Lakásban, eseti mintavételt, vagy belső csatornahálózat tisztítást csak és kizárólag megrendelésre végeznek, előre egyeztetett időpontban. Amennyiben azt érzi a fogyasztó, hogy valami szokatlan, a szolgáltató munkatársa előzetes értesítés nélkül érkezett, érdeklődjön az adott szolgáltató központi ügyfélszolgálati számán az ellenőrzésről!