Veigl Gábor vezérigazgató elmondta, hogy jelenleg 16 kikötőből indulnak menetrendi és 11 kikötőből sétahajók. Július 3-ától, a hajózási főszezon kezdetétől már 15 kikötőből indulnak sétahajók, 9 kikötőből bulihajók és 8 kikötőből gyerekhajók. A csaknem két éve meghatározó állami tulajdonba került hajózási társaság flottája jövőre két új komppal és két új katamaránnal bővül, amelyeknek elkezdődött a gyártása. Az állami tőkeemelésnek köszönhetően a következő években sorra megújulnak a kikötők, révállomások, és újabb hajók beszerzésére is sor kerülhet – beszélt a jövőbeni tervekről.
Bóka István (Fidesz-KDNP), Balatonfüred polgármestere felidézte, hogy Széchenyi Istvánnak volt köszönhető a modernkori balatoni hajózás elindítása 175 éve, 1846-ban, a Kisfaludy gőzös vízrebocsátásával. “Nagyon nagy a felelősségünk nekünk, utódoknak a tekintetben, hogy a Balaton vize a csendes, kicsit lassú közlekedésnek maradjon a színtere” – fogalmazott. Beszélt arról is, hogy többszörösen jubileumi év az idei, hiszen 230 éve született Széchenyi István, 130 éves lett a tó két ikonikus, “szívünket-lelkünket melengető” hajója, a Kelén és a Helka, valamint Balatonfüred is idén ünnepli várossá válásának 50. évfordulóját.
Kontrát Károly, az észak-balatoni térség fideszes parlamenti képviselője arról beszélt, hogy a Balaton az ország egyik legnagyobb turisztikai attrakciója, ahol felkészültek a vendégek fogadására. “Arra kérek mindenkit, hogy idén a Balatont válassza úti célul, ne az Adriát. Mindenki jöjjön el a Balatonhoz legalább egyszer az évben, és érezze jól magát!” – mondta.
Witzmann Mihály, a dél-balatoni térség fideszes országgyűlési képviselője történelminek nevezte a pillanatot, hogy a Bahart az állami tőkeemelésnek köszönhetően új, modern hajókat vásárolhat, amire több évtizede nem volt példa.
Nagy Gábor (független), Siófok alpolgármestere szerencsésnek nevezte városát, amelynek életében mindig szerepet játszott a hajózás, a hajóépítés, a Bahart az egyik legnagyobb munkáltatója, és a hajósképzésben is részt vehet.
Lombár Gábor, az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke jelezte, hogy komoly múltja van a kulturális életnek és a fürdőkultúrának a Balatonnál. “A balatoni közlekedés koronaékszere a balatoni hajózás, amit csak jól szabad csinálni, nem elfelejtve, hogy együtt vagyunk egészek” – mondta.
A rendezvény részeként a 15 év szolgálat után kívül-belül felújított Szent Miklós hajóval keltek át a Siófok felől érkezők Balatonfüredre, ahol az ünnepélyes zászlófelvonás után az érdeklődők kipróbálhatták a Kelén nosztalgiahajót is.
A Bahart a jubileumi programsorozatban roadshow-kat tart, művészeti pályázatot indított, továbbá őszig három kikötőben – Siófokon, Balatonfüreden és Badacsonyban – kültéri kiállításokon mutatja be a balatoni hajózás elmúlt 175 évének főbb eseményeit. Szeptember 18-án sor kerül a balatoni hajók 25 évenként megrendezett együttállására is, amikor valamennyi bahartos és egyéb személyszállító hajó felsorakozik Siófok és Balatonfüred között – hangzott el a rendezvényen.
Veigl Gábor vezérigazgató az MTI kérdéseire válaszolva elmondta, a 10,6 milliárd forintos jegyzett tőkéjű társaság a tavalyi 3,3 milliárd forintos árbevételt hozó évnél idén valamivel többet, 3,5 milliárd forintot remél változatlan személyjegyárak mellett. Tavaly az előző, rekordévhez képest a komp forgalma 90 százalékra, a személyhajóké 75 százalékra esett vissza a pandémia hatására, a kiesést csaknem teljesen kompenzálni tudták vízépítési munkákkal – idézte fel. Az ingatlanértékesítéseknek köszönhetően kiugró, több mint egymilliárd forintos eredménnyel zárták az elmúlt évet.
A Bahart két kempingje, a siófoki hotele, a csopaki közforgalmú kikötője, egy siófoki dísztérrész, valamint szolgálati lakásoknak helyet siófoki ingatlanja eladásából 3,6 milliárd forint bevétele származott, amit fejlesztésekre fordít a vezérigazgató tájékoztatása szerint. A legutóbbi közgyűlés döntése értelmében többet nem hirdetik meg a Bahart kikötőláncát bérbeadásra, azt a társaság maga fogja üzemeltetni a továbbiakban is. A tihanyi piacnak helyet adó területét a cég a sikertelen értékesítési kísérlet után egyelőre nem kívánja eladni, sorsáról a kikötő-fejlesztési tervek, valamint a helyi önkormányzat fejlesztési terveinek ismertében dönt – mondta Veigl Gábor.
/MTI/