Balaton Televízió – A balatoni élmény portál!

2024. május 19., vasárnap

175 éve ülésezett először a Balaton Gőzhajózás Társaság

A Balaton Gőzhajózási Társaság elnöke gróf Széchenyi István volt. A menetrend szerinti közlekedés 1847. március 29-én kezdődött, ez a balatoni hajóközlekedés születésnapja – írja a hajozas.hu.

A társaság jogutódja, a Balatoni Hajózási Zrt. napjainkban a közkedvelt Tihany–Szántód közötti kompjárat mellett a Balaton 21 legforgalmasabb kikötőjét üzemelteti.

A balatoni gőzhajózás eszméjét elsőként Hertelendy Károly Zala vármegyei alispán vetette fel 1837-ben, a balatonfüredi fürdő panaszkönyvébe írt feljegyzésében. Az angolból lett magyar földbirtokos, John Paget – közkeletű nevén Paget János – 1839-ben hazai tapasztalatairól írt, angol nyelven megjelent könyvében azt fejtegette, hogy a Balaton hatalmas víztükre kihasználatlan lehetőség.

A közvélemény figyelmét azonban Kossuth Lajos 1842 júliusában, balatonfüredi nyaralása során írott levele irányította a kérdésre, amely a Pesti Hírlapban jelent meg.

A partmenti földek birtokosai saját érdekeiket szem előtt tartva hamar Kossuth felvetése mellé álltak. 1844-ben egy osztrák vállalkozó monopóliumot akart szerezni a balatoni gőzhajózásra, ezért Hertelendy Károly és Széchenyi István gróf támogatásával – megkezdték az első magyar gőzhajózási társaság létrehozását.

Széchenyi gróf a Lánchíd építését vezető angol mérnökkel, Adam Clarkkal együttműködve három gépgyártól is kért ajánlatot, a kikötők ügyében tárgyalt a vármegyékkel, és aláírásokat gyűjtött a társaság részvényeire. Ugyanakkor a Festetics család, amely só- és postaszállító vitorlásokat, illetve kompokat üzemeltett a tavon, elutasította a tervet, és nem volt hajlandó a Balaton térképét kiadni. A Balaton Gőzhajózási Társaság végül 1845. december 27-én Pesten tartotta meg előkészítő ülését, az alapszabály tervezetének elkészítésével Kossuthot bízták meg.

Széchenyi 1846. április 2-án jelentette meg Balatoni gőzhajózás című röpiratát, amely hangsúlyozta a gőzhajózás jelentőségét, annak az idegenforgalomra, a vízszabályozásra, a halászatra és az iparosodásra gyakorolt hatásait, de említést tett a Balaton-Duna csatorna megépítésének szükségességéről is.

1846. április 5-én Széchenyi elnökletével megalakult a Társaság, 60 ezer forintos alaptőkével.

Az első balatoni gőzhajó vízre bocsátása előtt komoly előkészítő munkára volt szükség az infrastruktúra megteremtéséhez. Fejleszteni kellett például a kőszénbányászatot, a hajózási társaság fenntartásához pedig tehetős részvényeseket kellett találni, akik egy részvényt 150 pengőforintért vásárolhattak meg.

Az első gőzhajó, a Kisfaludy törzsét az Óbudai Hajógyárban építették.

A hozzá való gőzgépet az angliai Penn gyárból hozatták, nevét pedig a Balaton közkedvelt költője után kapta. A lapátkerekes hajó darabokban érkezett Triesztből Balatonfüredre, majd egy Precious nevű angol hajóács építette össze óbudai, komáromi és trieszti hajóépítők közreműködésével.A Kisfaludy fedélzetén ebédlőterem és könyvtár is helyet kapott.

A gőzöst szép gesztussal Széchenyi 55. születésnapján, 1846. szeptember 21-én indították első útjára a füredi kikötőből. A balatoni gőzhajók száma 1888 után szaporodott meg látványosan, amikor létrejött a Balatontavi Gőzhajózási Részvénytársaság.

A Kisfaludy gőzös (címlapfotó) eredetije 1916-ig maradt forgalomban. Újjáépítésének ötlete 2012-ben született meg, de miután az eredeti tervek jelentős része megsemmisült a háborúk viharában, néhány merőben eltérő rajz és egy fénykép segítette a modern kori építőket. A korhű hatás érdekében a lapátkerék meghajtás, gőzgép helyett azonban háromfázisú villanymotorok hajtják. A 2013-ban Szegeden újjáépített, majd 2014-ben Siófokon összeszerelt új Kisfaludy hajó utolsó gépészeti simításai és festése Balatonkilitiben történt.

Fotó: hajozas.hu

Oszd meg ismerőseiddel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Neked ajánljuk még!

Felül kell vizsgálni a nádgazdálkodást

Az OVF tájékoztatása szerint a Balatont kezelő Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság költségvetésében a korábbi évekhez hasonlóan, bruttó 3 millió forintot tudtak elkülöníteni nádaratásra, amit pályázat útján vállalkozókkal

tovább olvasom »

Szólj hozzá!